“Iedereen heeft een plek in de stad. Zeggenschap over eigen leven, leren, zorg en werk leidt tot een inclusieve samenleving."

Sociale firma The Flower Family wint aanbesteding!

The Flower Family heeft de aanbesteding gewonnen in de gemeente. Door de gunning verwacht The Flower Family dat in de komende jaren 5 mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een betaalde functie krijgen. Een prachtig resultaat!

Sociale firma The Flower Family is de nieuwe leverancier van alle boeketten voor het aankleden van de gemeentelijke kantoren en de bloemen bij bijzondere gebeurtenissen van de gemeente Amsterdam. The Flower Family heeft de aanbesteding gewonnen die de gemeente hiervoor had uitgezet. Naast de kwaliteit van boeketten lag in deze aanbesteding ook de nadruk op duurzaamheid van de gekweekte bloemen, uitstootvrij vervoer en sociale impact.

De offerte van The Flower Family sloot het beste aan op eisen van de gemeente. Door de gunning verwacht The Flower Family dat in de komende jaren 5 mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt een betaalde functie krijgen. Een prachtig resultaat!

De Omslag pleit al jaren voor het versterken van sociaal inkopen. Er zijn inmiddels diverse sociale firma’s die leverancier zijn van de gemeente. In de meeste gevallen is dat doordat zij opdrachten uitvoeren onder de Europese aanbestedingsgrens van 214.000 euro. Ook zijn ze onderaannemer bij grotere leveranciers of vullen zij een deel van de social return verplichting die grotere leveranciers hebben. Boven de 214.000 euro moet de gemeente aanbesteden. Tot nu waren er bij De Omslag in de gemeente Amsterdam geen aanbestedingen bekend die direct door een sociale firma zijn gewonnen. The Flower Family is nu de eerste. En dat is belangrijk, want de omvang van het sociaal inkopen door de gemeente Amsterdam is nog beperkt. De Omslag vindt dat het succes van deze aanbestedingsprocedure een stimulans is om sociaal inkopen tot standaard te maken.

Bij de aanbesteding van de snijbloemen is sociale impact opgenomen in de zogenaamde gunningscriteria. Bedrijven moeten dan aangeven hoe zij extra sociale impact realiseren. Hoe meer impact: des te meer kans om de aanbesteding te winnen. Bedrijven worden uitgedaagd om zo sociaal mogelijk te ondernemen. Deze aanbesteding werd nu gewonnen door een sociale firma. We zien bij heel grote aanbestedingen dat reguliere bedrijven op zoek gaan sociale firma’s om samen met hen een zo sociaal mogelijk bod voor te leggen. De Omslag pleit ervoor dat de gemeente Amsterdam (en andere organisaties die openbaar aanbesteden) in principe altijd sociale impact opnemen in de gunningscriteria. Hierdoor zullen veel meer Amsterdammers die moeilijk een baan vinden via sociale firma’s en andere bedrijven die sociaal ondernemen betaald werk kunnen vinden.

Kijk hier naar het nieuwsbericht over de samenwerking.

Meer weten over sociaal inkopen: www.socialezaken.info of info@deomslag.nl

Site by Alsjeblaft!